Opzet lessen cyclus voor input educatief product.
Experiment voor bijeenkomst 4 Nog eens aangepast op 12 maart 2024
Na het bespreken met Simone en Ton heb ik de stappen opnieuw aangepast. Ik wil nu participatie van de leerlingen toevoegen door middel van een expositie voor de ouders, waarbij zij de vorm kunnen geven. Ook heb ik de stap met de collage aangepast, waarbij ik tekst wil laten toevoegen in de collage om een spannend doorbreken van de standaard te bewerkstelligen.
Aanpassing les 2+3+4 | 27 februari
een powerpoint presentatie gemaakt om de volgende les te geven. we gaan aan de slag met het gedicht en een eerste schets maken van twee voorwerpen. Ik betrek de kunstschilder Magritte erbij. Zie hieronder de link naar Margitte , een korte toelichting wie Magritte is en waarom ik het gebruik. .
eerste gedachten | Opzet lessen cyclus
Manifest met AARDBEI-CODE
Deze "Wicked Art" opdracht combineert creativiteit, samenwerking en een dieper begrip van de natuurlijke verbindingen tussen planten en mensen. Het resultaat is een beeldend werk die de magie van aardbeien en hun ondergrondse rizomen weergeeft. Waarbij verbinding in de groep wordt geactiveerd.
Doel: Leerlingen brengen de magie van de ondergrondse wereld van aardbeien en rizomen tot leven door middel van kunst, waarbij ze verbinding maken met zichzelf en de klas.
Nu heb ik het thema omarmt wat op school gegeven wordt. Mijn doel is om het uit eindelijke ontwerp een les is die te koppelen is aan meerdere thema's
Les 1 | Kennismaking de groep en ik
Doel | elkaar beter leren kennen
Activiteiten:
Kennismaking
Ik heb aardbeien bij mij en deel die uit.
een kleine uitleg waarom.
Hey daar! Wisten jullie dat aardbeien een speciale manier hebben om onder de grond te groeien? Ze hebben een geheime stengel die rizoom wordt genoemd. Het is als een ondergrondse magische stengel die horizontaal groeit en nieuwe aardbeiplanten maakt. Dus, als je een aardbei ziet, onthoud dan dat er een verborgen wortels onder de grond aan het werk is om meer aardbeienvriendjes /plantjes te maken! 🍓✨
Ik laat de leerlingen vragen stellen aan mij, om mezelf te introduceren.
een actieve vorm:Denk je dat ik een hond heb? kies dan voor ja (links in het lokaal) of voor nee (recht is het lokaal).
Ik start met | Wie denk je wie ik ben? waarom ben ik hier, om jullie iets te leren of om samen te leren? Heb ik kinderen, ja of nee ? heb ik een hond ja of nee? heb ik een kat ja of nee?
Kinderen mogen vragen stellen : De kinderen mogen deze vragen zelf formuleren, waarna ik ze stel. opschrijven op een groot vel papier.
Het thema gaat over groei en leven. Waarom vind ik verbinding zo belangrijk bij dit thema?
Ik geef een kleine uitleg .
De Magie van Echte Connecties: Waarom Relaties Belangrijk Zijn voor Een fijn Sociaal Leven
Vandaag gaan we praten over iets heel speciaals: het hebben van echte connecties in onze relaties/met elkaar. Stel je voor dat deze connecties als toverdraden zijn die ons allemaal met elkaar verbinden, zoals magie die ons sociaal leven kleur geeft.
Avontuurlijke Groei:
Relaties zijn als avonturen die we samen beleven. Met sterke connecties kunnen we samen nieuwe werelden ontdekken en groeien, net als een team superhelden. Het is alsof we een superkracht hebben die ons sterker maakt dan wanneer we alleen zijn.
In een cirkel zitten. Iedereen noemt zijn naam en twee woorden waar we elkaar aan kunnen herkennen. Stikker laten plakken met hun naam,
Een balspel
naar buiten |
Door het benoemen van woorden die bij verbinding passen, docent doet mee om zo geen hiërarchie te gebruiken.
ronde 1 | eerst zelf stevig staan: welke woorden horen daarbij
ronde 2 | groep versterken: benoemen wat belangrijk is in een relatie met de ander
kinderen om beurten schrijven het woord op.
ronde 3 | tijdens de les (22feb) ronde 3 ingevoerd, ophalen wardoor de verbinding in de klas soms er even niet is.
In de klas |
gaan we de woorden in groepjes plakken en kijken naar wat de belangrijkste thema's zijn volgens jullie.
Welke thema's belangrijk zijn volgen pas wanneer we gezamenlijk de indeling hebben gemaakt.
Afronding |
Introduceer de "Verbindingskring". Vraag de deelnemers om in een kring te gaan zitten.
Bespreek het idee van opgroeien met de groep en het belang van samen ervaren.
Vraag de groep om stil te staan bij hun eigen gevoelens en gedachten over verbinding en laat hen snel één woord bedenken dat voor hen symbool staat voor verbinding met anderen.
Leg een papier in het midden en de leerlingen schrijven daar het woord op.
Einde les!
woorden om op aan te sturen tijdens deze les |
1. Vertrouwen 2. Empathie / inlevingsvermogen 3. Openheid 4. Respect 5. Nabijheid 6. Begrip 7. Steun 8. Waardering 9. Samenwerking 10. Intimiteit 11. Nieuwsgierigheid 12. naastenliefde
Hulpmiddelen :enthousiasme : stikkers : papier groot : balletje : stiften : memo's
Les 2 | Uitleg en maken van regels voor het aarbei-code manifest
Doel: Leerlingen creëren samen een manifest voor verbondenheid, geïnspireerd door het concept van aardbeien en hun rizomen.
Activiteiten:
Terugkomen op wat we in de vorige les hebben gedaan | 10 minuten
Groepsdiscussie | Bespreek het idee van opgroeien met de groep en het belang van verbinding nog eens. Praten over wat verbondenheid voor hen betekent en waarom het belangrijk is.
Balspel om groepjes te vormen
overgooien en 1, 2, 3 te zeggen en zo de groepjes gevormd.
Manifestschetsen |30 minutem
Elk groepje maakt een schets van een "Aardbei-Code" manifest. Moedig ze aan symbolen te gebruiken die verwijzen naar groei, verbondenheid en samenwerking.
Regels maken | 30 minuten
In groepjes 2 regels maken bij de schetsen | 30 minuten
Afsluiting van de les | 15 minuten
reflecteren op wat gemaakt is
Les 3 | De regels van het manifest Aardbei-code omzetten in beeld
Doel | samen brengen van de regels die doormiddel van de samenwerking tot stand zijn gekomen
activiteiten |
Schets omzetten in een cyano type grafiek techniek
Balspel om groepjes te vormen of zelf een maatje kiezen
overgooien en 1, 2, 3 te zeggen en zo de groepjes gevormd.
Groepjes van 2 | Kies per groepje 2 regels uit.
2 activiteiten mogen er gekozen worden | 50 minuten
Activiteit 1 |de regels per pagina vormgeven
Activiteit 2 | de afbeelding maken op karton
Afsluiting van de les | 20 minuten
welke ontwerp vat het aardbei-code manifest samen? Deze gaan we gebruiken volgende week om het kunst werk te maken.
Les 4 | Een kunst werk maken waardoor het manifest gedragen kan worden.
Doel | Verbinding uitdragen als groep naar buiten
een kunstwerk maken, wat dat weet ik nog niet , dat zal door het proces gevormd worden. Vrij in te vullen (kan zelf aardbeien plantjes zijn in de tuin van de school, presentatie aan de school, de ouder?