de volgende stap | Met deze input vanuit democratische pedagogiek, rizomatisch denken en wicked art assignment wil ik een focusgroep samenstellen, zien interviews en interventies
Interview met Ella en het werken in de klas met de leerlingen uit groep 8 op 21 februari heeft mijn onderzoek een andere weg in laten slaan. Ik wil een koester boekje gaan maken met een surrealistische inslag zodat nieuwsgierigheid en verwondering ontstaat in het gebruik van het educatief product. Dit wordt vervolgd :-)
Volgend interview met Kelly zal dan ook een andere wending krijgen.

Met deze inzichten uit de democratische pedagogiek, rizomatisch denken en de principes van Wicked Art Assignments in gedachten, ben ik van plan een instructie te ontwikkelen voor basisschooldocenten zonder kunstvakopleiding. Deze instructie heeft als doeldocenten in staat te stellen kunst in de klas te integreren, waarbij verbinding met de leerlingen centraal staat en hiërarchisch denken wordt vermeden. Het doel is om een stimulerende en inclusieve omgeving te creëren waarin de stemmen van zowel leerlingen als docenten worden gehoord en gewaardeerd, en waar kunst wordt gebruikt als een krachtig middel om verbinding te creëren en het creatieve potentieel van elke leerling te ontketenen. Ook wil ik een aantal opdrachten maken om de docenten te helpen in het denken. Ook uitgewerkt in een stappenplan.
volgende stap is focusgroep creeren |
1. Docent inmiddels directeur Kiki van de basisschool waar mijn kinderen op hebben gezeten in Gorinchem

reactie terug |

Helaas lukt het niet om deze school als focusgroep in te zetten.
2. Docent Rik van de basisschool de Bolderik in Heeswijk Dinther. groep 8
Hij heeft recentelijk ingestemd om deel te nemen en we hebben een vruchtbaar gesprek gehad. Bovendien heb ik de mogelijkheid gekregen om in zijn klas te werken, waar ik opdrachten kan uitproberen en mijn ontwerp verder kan verfijnen.
zie de link van het gesprek/samenwerking
https://afstuderen-abv.webnode.nl/l/kopie-van-waarom-telt-participatieve-kunst-mee
3. Docent Ella, mede student zij werkt op een cultuur basisschool .

reactie terug |

Ik heb met Ella afgesproken om haar te interviewen. Ik heb haar de website gedeeld zodat ze weet waar ik het over heb in mijn onderzoek. daarnaast zal ik haar vragen stellen in het interview over haar docentschap, kunst in het basis onderwijs en verbinding.
Interview met Ella op 21 februari 2024
Kern van het interview met Ella:
Het interview met Ella onderstreept het belang van de docent als mede-creator in kunsteducatie. Door actieve deelname aan het creatieve proces samen met de leerlingen, creëert de docent een gelijkwaardige omgeving waarin zelfexpressie en samenwerking worden gestimuleerd. Hierdoor kunnen docenten een inclusieve leeromgeving faciliteren waarin creativiteit en sociale interactie centraal staan.
Conclusie:
Het interview met Ella benadrukt de essentiële rol van de docent als facilitator van kunsteducatie. Door actief deel te nemen aan het creatieve proces samen met de leerlingen, kunnen docenten een stimulerende leeromgeving creëren waarin creativiteit, zelfexpressie en samenwerking worden bevorderd.
Het interview met Ella geeft inzicht in haar perspectief op kunst in het basisonderwijs en hoe ze dit integreert in haar lespraktijk. Hier zijn enkele observaties en analyses met betrekking tot de verbinding tussen docenten en leerlingen, en tussen leerlingen onderling:
Belang van creativiteit en zelfexpressie: Ella benadrukt het belang van kunst in het basisonderwijs als een manier om de natuurlijke creativiteit van kinderen te bevorderen en hen de ruimte te geven om zichzelf artistiek te uiten. Ze ziet kunst als een manier om leerlingen te betrekken en hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen, waardoor ze zichzelf kunnen uitdrukken en zichzelf kunnen zijn.
Docent als mede-creator: Ella benadrukt het belang van de docent die actief deelneemt aan het creatieve proces samen met de leerlingen. Door zelf deel te nemen, toont de docent betrokkenheid en creëert hij/zij een gelijkwaardige omgeving waarin leerlingen worden aangemoedigd om hun ideeën te delen en bij te dragen aan het eindresultaat.
Samenwerking en sociale interactie: Kunstgerelateerde activiteiten bevorderen samenwerking en sociale interactie tussen leerlingen. Ella beschrijft hoe leerlingen samenwerkten tijdens een opdracht en elkaar meenamen in het proces. Dit creëert een gevoel van verbondenheid en gemeenschap in de klas, waarbij leerlingen elkaar ondersteunen en samenwerken aan een gezamenlijk doel.
Participatieve kunst als versterking van relaties: Ella benoemt participatieve kunst als een middel om relaties tussen leerlingen en tussen leerlingen en docenten te versterken. Door gezamenlijk aan kunstprojecten te werken, delen leerlingen ervaringen, ideeën en creativiteit, wat leidt tot een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid.
Autonomie en ruimte voor zelfexpressie: Ella benadrukt het belang van het creëren van een omgeving waarin leerlingen de vrijheid hebben om hun eigen creativiteit te verkennen en te uiten. Door autonomie te bevorderen en ruimte te bieden voor zelfexpressie, worden leerlingen aangemoedigd om hun unieke perspectieven en ideeën te ontwikkelen.
Docent als facilitator van kunsteducatie: Ella geeft aan dat het faciliteren van kunsteducatie geen formele achtergrond in kunst vereist, maar eerder een openheid en betrokkenheid van de docent bij het creatieve proces van de leerlingen. Door leerlingen te ondersteunen en te begeleiden bij kunstactiviteiten, kan de docent een stimulerende leeromgeving creëren waarin leerlingen worden aangemoedigd om te experimenteren en te groeien.
Over het algemeen benadrukt het interview de waarde van kunst als een middel om verbindingen te leggen tussen docenten en leerlingen, en tussen leerlingen onderling. Door kunst te integreren in het onderwijs kunnen docenten een inclusieve leeromgeving creëren waarin creativiteit, zelfexpressie en samenwerking worden gestimuleerd.
Eventueel nog uitzoeken het CAR model | https://metis-onderwijsadvies.nl/kennisbank/car-model/
4. Docent Marielle, docent op een christelijke basisschool de Hoeksteen in Well (gelderland) groep 8
ook Marielle geeft aan mee te willen werken, ook zij ervaart druk in de lesstof die de groep "moet" behandelen. Dus ook net als Ella, ga ik ze toevoegen aan de focus groep voor een interview en een feedback monent op mijn product.
Onze afspraak op dinsdag 13 februari is niet doorgegaan. Ik was de afspraak volledig vergeten... En was in het museum met mijn zoon. Waardoor dit interview niet heeft plaats gevonden. Ik weet niet of Marielle nog wil meewerken. Wordt vervolgd.

5. Leerkracht Kelly op basisschool de Leydraad in Cromvoirt.
Zij wil meewerken, en ik zal een interview hebben op woensdag 6 maart.
Kern van het interview met Kelly Coppens:
Kelly benadrukt het belang van kunst in het basisonderwijs, maar erkent ook dat veel docenten, inclusief zijzelf, moeite hebben om kunst op de juiste manier in te zetten. Ondanks haar inspanningen om kunst te integreren, blijft ze zich bewust van haar beperkte kennis en onzekerheid over hoe kunst effectief te gebruiken als middel voor verbinding en sociale interactie in de klas. Ze realiseert zich dat het niet alleen gaat om het eindresultaat van kunstprojecten, maar vooral om het proces en de betrokkenheid van de leerlingen. Dit inzicht heeft haar geholpen om meer ruimte te geven aan de creativiteit van de leerlingen en minder vast te houden aan rigide verwachtingen.
Interview met Kelly Coppens, 6 maart 2024
Kunst in het basisonderwijs: de impact ervan
Kelly : Onlangs heb ik een gesprek gehad over de rol van kunst in het onderwijs. Als vriendin en collega van een docent beeldende vorming in de onderbouw, was ik nieuwsgierig naar haar persoonlijke visie op dit onderwerp.
Ik vroeg haar wat kunst voor haar persoonlijk betekent in het basisonderwijs. Haar antwoord was treffend: kunst is soms onverwacht, soms gearrangeerd. Ze vertelde me over uitstapjes die ze met haar klas maakt, vaak georganiseerd vanuit Plaza Cultura, om verschillende kunstvormen te ontdekken. Dit vormt een belangrijk onderdeel van het curriculum, waarbij ze eerst in de klas onderwerpen bespreken voordat ze eropuit trekken. Daarnaast neemt ze deel aan activiteiten zoals de 'dance battle' georganiseerd vanuit Vught Beweegt. Integratie van kunst in het curriculum gebeurt soms door specifieke groepjes leerlingen te betrekken, maar ze benadrukt dat de hele klas erbij wordt betrokken om te kijken en te ervaren. Het hebben van een muziekdocent in de klas is een toegevoegde waarde, maar ze probeert de opdrachten toch zo in te richten dat leerlingen zelf invloed hebben en het verschil tussen ambacht en kunst leren kennen.
Ondanks de beperkte tijd en het belang van andere vakken, probeert ze toch ruimte te creëren voor beeldende vorming in de klas. Ze benadrukt het belang van het vrijlaten van de leerlingen tijdens opdrachten en suggereert dat het benoemen van iets als een 'experiment' al ruimte in het hoofd van de leerlingen kan creëren.
Ik vroeg haar naar een voorbeeld van een kunstles en hoe de leerlingen reageerden. Ze vertelde me over co-creatie, waarbij leerlingen echt betrokken zijn bij het proces. Door actief deel te nemen, ontstaan er gesprekken en zien zowel de leerlingen als de docent elkaar op een andere manier. Kunst biedt volgens haar een platform voor sociale interactie en de mogelijkheid om verbindingen te leggen tussen leerlingen.
Ik vroeg of ze een verschil merkt in de beleving van kunst ten opzichte van zes jaar geleden. Ze antwoordde dat dit niet per se beter of slechter is, maar dat het verschilt per jaar en per klas. De karakters in de klas bepalen de sfeer, maar over het algemeen ziet ze geen drastische verandering ten opzichte van zes jaar geleden.
Kelly sprak ook over de uitdagingen die ze tegenkomt bij het inzetten van kunstprojecten om de groepsdynamiek te versterken. Soms moeten leerlingen er gewoon nog niet aan toe zijn om samen te werken, en dat maakt het lastig. Maar ze realiseert zich dat het proces belangrijker is dan het eindresultaat, en dat het soms nodig is om los te laten en ruimte te geven aan botsingen en groei.
Het gesprek heeft Kelly doen inzien dat het niet altijd draait om het eindresultaat, maar vooral om het proces. Ze vertelde over een tekenopdracht waarbij ze zich realiseerde dat een tekening aan de opdracht voldoet zodra het herkenbaar is, ook al is het niet volledig afgewerkt. Dit inzicht heeft haar geholpen om los te laten en meer waarde te hechten aan de creativiteit van de leerlingen.
Tot slot spraken we over de sociale en culturele aspecten van kunst, maar ze gaf aan dat ze hier nog niet echt mee bezig is geweest.
Dit interview met Kelly Coppens biedt een interessante inkijk in de rol van kunst in het basisonderwijs en de uitdagingen en mogelijkheden die daarbij komen kijken.
FOCUS GROEP (misschien komen er nog meer bij)
LEDEN VAN DE GROEP | RIC, ELLA, KELLY
Uiteindelijk heb ik in mijn focusgroep drie leerkrachten vanuit het basisonderwijs kunnen verwelkomen. Ik ben enorm dankbaar dat ze bereid zijn om mee te denken, samen te werken en mij waardevolle inzichten en handvatten te bieden! Hun betrokkenheid en expertise zijn van ontzettend waardevol voor mijn project. Samen streven we naar het verbeteren van het onderwijs en het creëren van een betere leeromgeving voor onze studenten.
Interview
Vragen die ik ga stellen om meer inzicht te krijgen in de bassischool. Met name heb ik interesse in de groep 8 leerlingen en de leerkrachten.
De leerkrachten die ik heb benaderd, zijn werkzaam op verschillende soorten scholen: een cultuurschool, een protestantse school en een openbare school. Dit diverse aanbod biedt een rijke bron om mijn vragen en ideeën mee te bespreken. Het is fijn wanneer deze groep bereid is om mij te ondersteunen. Inmiddels heb ik een aantal vragen opgesteld om tijdens het eerste interview meer inzicht te krijgen.
INTERVIEW | LEERKRACHTEN BASISSCHOOL
vragen voor het interview |
Ik waardeer je tijd en inzichten terwijl we samen de kracht van kunst verkennen om verbinding te maken, niet alleen binnen het klaslokaal, maar ook tussen leerkrachten en leerlingen.
Tijdens ons gesprek zullen we dieper ingaan op het potentieel van kunst als een waardevol educatief hulpmiddel, zelfs voor leerkrachten zonder een formele achtergrond in kunst. We zullen de mogelijkheden bespreken om kunst te integreren in het lesgeven op de basisschool en hoe dit kan bijdragen aan een inclusieve leeromgeving waarin alle leerlingen zich gewaardeerd en gehoord voelen.
Dit interview biedt een gelegenheid om openlijk ideeën uit te wisselen en te verkennen hoe kunst een centrale rol kan spelen in het bevorderen van creativiteit, zelfexpressie en verbondenheid in het basisonderwijs.
- 1.Hoe zou je beschrijven wat kunst in het basisonderwijs voor je betekent?
- 2. Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin kunst een rol speelde in een les die je hebt gegeven of waargenomen hebt? Wat denk je dat de reactie was van de leerkracht en de leerlingen op deze kunst gerelateerde activiteit
- 3.Laten we eens kijken naar participatieve kunst in de klas. Participatieve kunst betrekt actief de leerlingen, leerkracht bij het creatieve proces, waarbij ze samenwerken, hun ideeën delen en bijdragen aan het eindresultaat. Het kan variëren van groepsprojecten tot interactieve installaties en performances die de leerlingen aanmoedigen om deel te nemen aan het maken van kunst. Heb je ooit participatieve kunst toegepast in de klas? Wat denkt je dat de impact van participatieve kunst is / kan zijn in de klas?
- 4. Stel dat je wordt gevraagd om een kunstopdracht te ontwikkelen voor je klas, maar je hebt geen achtergrond in kunst. Hoe zou je reageren op deze uitdaging, hoe ga je het aanpakken
- 5. Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je hebt gemerkt dat kunst een positieve invloed had op de relaties tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en de leerkracht? Wat denk je dat de rol was van kunst in het versterken van deze banden?
- 6. Als je zou moeten beslissen welke ondersteuning je nodig hebt om kunst in je klas te integreren, hoe zou je dat dan aanpakken? Wat denk je dat de meest effectieve manier zou zijn om jezelf voor te bereiden op het gebruik van kunst in het onderwijs?