Marike Hoekstra _Third space
Podcast geluisterd van Marike Hoekstra.
Verslag: Democratie in Kunsteducatie - De Hybride Identiteit van de Kunstenaar docent
Inleiding:
Dit verslag richt zich op de essentiële conclusies van een onderzoek dat de hybride identiteit van de kunstenaardocent in de context van democratische pedagogiek onderzoekt. De voornaamste bevinding is dat deze hybride identiteit de traditionele binaire tegenstelling tussen kunstenaar en docent doorbreekt, waardoor er een pedagogische thirdspace ontstaat.
Pedagogische Thirdspace:
De term thirdspace, afkomstig uit radicale postkoloniale en feministische theorieën, beschrijft een ruimte waarin onderhandeling en dialoog mogelijk zijn tussen dominante machten en gemarginaliseerde groepen. In de pedagogische context is dit de ruimte waarin hiërarchieën tussen kinderen en volwassenen worden herverdeeld, waardoor een stem ontstaat voor allen die deelnemen. Vanuit een pedagogisch standpunt is de thirdspace de ruimte waar de bestaande hiërarchie die kinderen en volwassenen onderscheidt wordt herverdeeld en waar allen die deelnemen een stem krijgen. Kinderen of leerlingen worden niet langer als "de ander" gezien. Zo komt het rizomatisch denken van DELEUZE samen in mijn onderzoek.
Kunstenaardocent als Hybride Figuur:
Het onderzoek benadrukt dat de kunstenaardocent een dubbele identiteit draagt, waardoor traditionele modellen van docentschap worden doorbroken. Deze hybride identiteit stelt de leerling in staat om te ontsnappen aan simplistische modellen van leerling-zijn. De onzekerheid waarmee de kunstenaardocent handelt, werpt de hiërarchische verdeling van kennis opzij en moedigt de inbreng van de leerling aan.
Implicaties voor Kunst en Onderwijs:
1. Democratisering van Kunst:De hybride identiteit doorbreekt bestaande hiërarchieën in de kunst en democratiseert het kunstdomein.
2. Inclusiviteit van Kunstonderwijs: Een authentieke benadering van kunstonderwijs omvat informele vormen van visuele cultuur en jeugdcultuur, wat de traditionele, weinig inclusieve kunstbenadering transformeert.
3. Lokale Kunstpraktijk: De interactie met kunstenaardocenten, die vaak niet voldoen aan gevestigde kunstnormen, biedt een meer divers en democratisch beeld van kunst in de school.
Conclusie:
De hybride identiteit van de kunstenaardocent bevordert een meer inclusieve en democratische kunstpedagogiek. De integratie van subject en object, kunstenaar en kunstpraktijk, doorbreekt niet alleen dichotomieën in kunst, maar plaatst ook de tegenstellingen tussen docent en leerling en tussen kunst en opvoeding ter discussie. Dit opent de deur naar een meer dynamische en participatieve kunsteducatie. Wat kan ik hiermee in mijn onderzoek een aantal kernwoorden:
1. Hybriditeit van de kunstenaardocent
2. Pedagogische thirdspace
3. Onderhandeling en dialoog
4. Herverdeling van hiërarchie
5. Ruimte voor engaged pedagogy
6. Democratie en kritisch onderwijs
DIt wil ik onderzoeken, inzetten omdat ik vanuit gelijkheid wil werken, uit nieuwsgierigheid
aflevering 7 marike hoekstra. (2010). AHK. https://app.springcast.fm/9044/aflevering-7-marike-hoekstra