11 maart DADA inzetten voor educatief product na overleg met Simone en Ton

11-03-2024

Vandaag 1 op 1 gesprekken met de docenten :

Tijdens onze brainstormsessie voor het educatieve product bracht Ton een fascinerend idee naar voren: het creëren van collages in de stijl van het Dadaïsme, geïnspireerd door de prachtige collageboeken die te vinden zijn in de Verbeke Foundation. Hij benadrukte het belang van het gebruik van typografie uit de DADA-beweging voor de gedichten, waarbij namen als Paul Ostaijnen en Corneille als mogelijke bronnen van inspiratie werden genoemd

De suggestie van Ton voor het gebruik van de DADA-esthetiek in onze collages en gedichten opende nieuwe mogelijkheden voor creativiteit en expressie in ons educatieve project.

Aanvullend op Tons ideeën bracht Simone een praktisch voorstel naar voren: het opzetten van een databank voor docenten die met ons educatieve product willen werken. Deze databank zou een verzameling kernwoorden bevatten, waardoor docenten gemakkelijk toegang hebben tot relevante informatie en hulpmiddelen om het product effectief te integreren in hun lessen.

Simones bijdrage benadrukte het belang van praktische ondersteuning en professionalisering voor docenten, waardoor ons educatieve product niet alleen inspirerend zou zijn voor leerlingen, maar ook bruikbaar en toegankelijk voor leraren in verschillende onderwijscontexten.

De combinatie van Tons creatieve visie en Simones praktische benadering belooft een boeiend en bruikbaar educatief product voort te brengen, dat zowel de artistieke verbeelding als het onderwijspraktijk ondersteunt.

Ton: collages vanuit de dada denk aan Verbeke foundation prachtig collage boek.

Brainstorm educatief product. gezamenlijke hele grote collage laten maken.

typografie uit e DADA voor de gedichten

denk aan Paul Ostaijnen, Corneille gedichten vormen.


Simone : een databank toevoegen voor de docenten die met het educatief product gaan werken. met kernwoorden


Dada,

 met zijn subversieve en oneerbiedige houding, heeft de traditionele opvattingen over kunst en culturele productie meer dan enige andere beweging geschokt. Het was fel anti-autoritair en anti-hiërarchisch, en stelde de mythe van de originele kunstenaar als genie ter discussie. Dada suggereerde dat iedereen een kunstenaar zou moeten zijn en bijna alles als kunst beschouwd kon worden. Veel twintigste-eeuwse kunststromingen vinden hun wortels terug in het dadaïsme, waarbij Dada-werken nog steeds een radicale en frisse uitstraling hebben die cultuurverstoorders aantrekt.

Tijdens de crisisperiode van de Eerste Wereldoorlog werden Dada's strategieën voor het bekritiseren van de dominante cultuur geformuleerd. Dit model van verzet werd later overgenomen door radicale groeperingen, zoals te zien was in de protesten van 1968. Dada-kunstenaars waren pioniers in het interveniëren in de media, waarbij interventies een groot deel van hun activiteit vormden. Ze knipten reproducties van foto's uit kranten uit en hercontextualiseerden deze kritisch.

Het belang van Dada ligt niet alleen in zijn bijdrage aan de kunstgeschiedenis, maar ook in zijn radicale kritiek op culturele waarden en waarheden. Dada werd gevoed door een Nietzscheaanse radicale kritiek, die alle culturele idolen en waarheden in twijfel trok. De oprichting van het Cabaret Voltaire in Zürich diende als uitlaatklep voor kritiek op de oorlogscultuur, waarbij de idealen van cultuur en kunst werden gepresenteerd als een tegenhanger van de tijd.

Kortom, Dada heeft niet alleen de kunstwereld veranderd, maar ook de manier waarop we kijken naar cultuur en de maatschappij als geheel. Met zijn provocerende houding en radicale kritiek blijft Dada een inspiratiebron voor cultuurverstoorders en ontwrichters van het gewone leven (Kuenzli, 2006).


Kuenzli, R. (2006). Dada: Themes & Movements. Phaidon.

Kunst educatief | DADA

Het bovenstaande stuk over het Dadaïsme past perfect bij de denkwijze met de visie van Dewey en Marike Hoekstra.

John Dewey, een invloedrijke Amerikaanse filosoof en pedagoog, benadrukte het belang van ervaring als een cultureel bemiddelde ervaring. Dewey geloofde dat leren en begrip voortkomen uit ervaringen die geworteld zijn in de sociale en culturele context. Het Dadaïsme, met zijn subversieve en anti-autoritaire houding, daagt traditionele opvattingen over kunst en cultuur uit en moedigt de deconstructie van conventionele denkbeelden aan. Het plaatst de nadruk op het idee dat iedereen een kunstenaar kan zijn en dat bijna alles als kunst beschouwd kan worden, wat overeenkomt met Dewey's opvatting van leren als een proces dat plaatsvindt in interactie met de omgeving.

Marike Hoekstra's concept van de pedagogische Thirdspace, waarbij hiërarchieën tussen kinderen en volwassenen worden herverdeeld, sluit aan bij de anti-hiërarchische en democratische principes van het Dadaïsme. Het Dadaïsme stelde de mythe van de originele kunstenaar als genie ter discussie en moedigde een meer egalitaire benadering van kunst en creativiteit aan.

Het Dadaïsme diende als een radicale kritiek op culturele waarden en waarheden, wat parallel loopt met Dewey's nadruk op het kritisch onderzoeken van de maatschappij en het heroverwegen van traditionele opvattingen. Door Dada te integreren in het educatieve proces, kunnen leerlingen worden aangemoedigd om conventionele denkbeelden uit te dagen en verschillende perspectieven te verkennen, wat aansluit bij de bewustwordingsfase van de visie van Dewey en Hoekstra.

© 2024 Antony De Graaf. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin